Використання сервісу Zoom в умовах дистанційного навчання
===
В умовах переходу на формат онлайн-навчання виникла потреба використання засобів з функціями групових чатів, дзвінків та конференцій. Одним з інструментів, найбільш пристосованих для навчання та зручних у використанні, є програма [Zoom](https://zoom.us/).
Zoom
: це сервіс для організації онлайн-занять та веб-семінарів (вебінарів).
Можливості Zoom:
- проведення онлайн-занять з відео високої якості та можливістю участі до 100 користувачів (у безкоштовній версії заняття може тривати не довше 40 хвилин);
- функція демонстрації матеріалів на робочому столі ПК під час занять і семінарів;
- планування занять заздалегідь і можливість запрошувати учасників;
- запис занять за участі студентів і особистих звернень;
- організація загальних і приватних чатів для листування та обміну матеріалами.
:::info
:thought_balloon: До Вашої уваги покрокова інструкція щодо налаштування та застосування сервісу Zoom для проведення занять в онлайн режимі.
:::
<iframe width="100%" height="100%" src="https://www.youtube.com/embed/_T9SHT4Jr8M" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; picture-in-picture" allowfullscreen style="min-height:400px;"></iframe>
## Зміст
1. [Реєстрація та встановлення додатка](#1)
1.1. [Реєстрація](#1.1)
1.2. [Встановлення додатка](#1.2)
2. [Проведення занять](#2)
2.1 [Планування занять](#2.1)
2.2 [Запрошення студентів на заняття](#2.2)
2.3 [Трансляція заняття](#2.3)
2.4 [Панель керування трансляцією](#2.4)
2.5 [Управління користувачами, які присутні на занятті](#2.5)
2.6 [Можливості трансляції екрана](#2.6)
2.7 [Використання чату](#2.7)
2.8 [Інструкція з безпеки у Zoom](#2.8)
2.9 [Запис онлайн-заняття](#2.9)
2.10 [Завершення заняття](#2.10)
<div id='1'/>
## 1. Реєстрація та встановлення додатка
<div id='1.1'/>
### 1.1. Реєстрація
Щоб розпочати роботу з інструментом Zoom, перейдіть за посиланням https://zoom.us/ та натисніть кнопку `"Sign up, it's free"`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_76a20a731ee44602840df2cf26664aae.png)
Сервіс надає три варіанти реєстрації: за допомогою електронної пошти, Google-аккаунта чи через Facebook-профіль. Одним із найпростіших способів є реєстрація з використанням Google-аккаунта, отже, натиснемо `"Sign in with Google"`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_d058c1885e738d11bf682d5a218e178e.png)
Наступним кроком обираємо обліковий запис Google для продовження реєстрації.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_222dd20c4aeed27a8c63bf3e7b98f1ec.png)
Натисніть `"Create account"`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_ec908f7e13a5eb4303710f70c181966e.png)
:::info
:heavy_check_mark: Ваш аккаунт зареєстровано!
:::
<div id='1.2'/>
### 1.2. Встановлення додатка
Після реєстрації на сервісі Ви отримаєте доступ до персонального кабінета з можливостями планувати та організовувати онлайн-заняття. Однак, для проведення занять, викладачеві знадобиться *додаток Zoom, встановлений на ПК*.
Натисніть кнопку `"Host a meeting"` та оберіть один із видів проведення заняття в панелі, що з’явиться.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_16522eb23a097d966b22e7f03534c526.png)
Якщо додаток Zoom вже встановлений на ком’ютері, він автоматично відкриється на екрані. Якщо ж ні — користувач потрапить на сторінку сайту з пропозицією встановити програму.
Натисніть `"download & run Zoom"` та відкрийте файл, що завантажиться на комп’ютер. Додаток встановиться автоматично.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_c2ffdd96902cc939c43ee66ced240e22.png)
Тепер програма Zoom має з’явитися в меню `«Пуск»`. Відкрийте її та натисніть `"Sign in"`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_88988a7b902d461dc0880e1fd49556d4.png)
Натисніть `"Sign In with Google"`, щоб увійти до свого облікового запису.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_a9edd4183e710f3a3d242db228723c2a.png)
На екрані з’явиться вікно програми, з якою користувач працюватиме надалі.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_b5f24f9ea0b20e7189556b58fb8d8c6e.png)
:::info
:heavy_check_mark: Ви успішно встановили та ввійшли в додаток Zoom!
:::
<div id='2'/>
## 2. Проведення занять
Відкривши додаток, користувач опиниться на вкладці `«Домашня сторінка»`, звідки можна отримати доступ до таких функцій:
- `New Meeting`: розпочати зустріч. За натиском стрілки вниз, виникне панель, на якій користувач може увімкнути відео та отримати доступ до особистого ID для проведення зустрічі;
- `Join`: доєднатися до зустрічі, яка триває (необхідно знати її ID);
- `Schedule`: запланувати зустріч;
- `Share screen`: транслювати свій екран у зустрічі, яка триває;
- `Дата та час із фоновим зображенням`: щоб змінити фонове зображення, наведіть курсор миші на зображення та натисніть на позначку камери.
- `Upcoming meeting`: відображає наступну подію.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_0cfba79f2c826918c6d7dc3688b85dc8.png)
<div id='2.1'/>
### 2.1. Планування занять
Додаток Zoom дає змогу викладачам створювати графік роботи. Коли викладач додає нову подію до розкладу, *сервіс присвоює їй окремий ID-код, який необхідно повідомити студентам*, щоб вони могли взяти в ній участь.
Щоб додати заняття до розкладу, натисніть `"Schedule"`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_d51a7b646fda5cee16e085d630c37b82.png)
У вікні, що з’явиться на екрані, необхідно заповнити такі поля:
- `Topic`: назва заняття;
- `Start`: дата та час проведення;
- `Duration`: тривалість (безкоштовна версія програми дає змогу проводити заняття до 40 хв.);
- `Time Zone`: виставити часовий пояс (Київ);
- `Meeting ID`: натиснути `"Generate Automatically"` (сервіс сформує окремий ID-код для заняття);
- `Password`: додаток Zoom згенерує пароль доступу до заняття (бажано вимкнути);
- `Video`: управління трансляцією відео для викладача (Host) та учасників (Participants);
- `Audio`: налаштування аудіо (увімкнути `"Telephone and Computer Audio"`);
- `Calendar`: додаток Zoom автоматично додасть подію до календаря за вибором користувача.
Після зміни налаштувань, натисніть `"Schedule"`, щоб створити подію.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_5c7abfc5bc6b31d5eb7c36ab35e3beb7.png)
На екрані з’явиться повідомлення "Your meeting has been scheduled" («Ваша зустріч запланована») з даними, які потрібні учасникам для доступу до заняття. Скопіюйте ці дані (за натиском `"Copy to clipboard"`) та передайте їх студентам.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_9d8ffb21a090d771ec3e8c427ca07ca1.png)
:::info
:heavy_check_mark: Ви успішно додали заняття до розкладу!
:::
Щоб побачити перелік запланованих занять, натисніть на кнопку `"Meetings"`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_aafee8482a034b06582c7e1cba57503b.png)
Екран `"Meetings"` розділений на дві частини: зліва — список занять, справа — дані про заняття. Щоб розпочати заняття, натисніть `"Start"`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_4e1b0661e3243fdb348a75aa513836cc.png)
<div id='2.2'/>
### 2.2. Запрошення студентів на заняття
Як зазначено вище, студенти можуть отримати доступ до заняття лише за наявності відповідного ID-коду.
ID кожної події ("Meeting ID") зберігається у вкладці `"Meetings"`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_aafee8482a034b06582c7e1cba57503b.png)
Натисніть `"Copy Invitation"`, щоб скопіювати дані про подію. Дані міститимуть назву заняття, дату та час, посилання та ID.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_64a7fb99510527bfc4bc5df5005305a3.png)
Надішліть студентам лист зі скопійованим у попередньому кроці запрошенням на заняття.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_2f1b2b63134a05ee0334e74a5e7bfb76.png)
<div id='2.3'/>
### 2.3. Трансляція заняття
Щоб провести заплановане заздалегідь заняття, відкрийте вкладку `"Meetings"` та натисніть `"Start"`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_d44cf36427f1c8a793116d19709bcea7.png)
На екрані виникне вікно "Join Audio". Натисніть `"Join with Computer Audio"`, щоб увімкнути трансляцію звуку з мікрофона комп’тера. Тепер учасники зустрічі зможуть почути Ваш голос!
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_10d789e72dd27cdc87dbf9a9aacf6fda.png)
Увімкніть відеокамеру за натиском кнопки `"Start video"`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_aec68d0f8bd7cc474caa0c04490d4585.png)
Тепер учасники зустрічі зможуть чути Вас та бачити зображення, яке транслюється з веб-камери.
:::info
:heavy_check_mark: Ви успішно розпочали відео-заняття онлайн!
:::
<div id='2.4'/>
### 2.4. Панель керування трансляцією
Елементи керування трансляцією відображаються в нижній частині екрана:
- `Join Audio`: цей елемент дає змогу керувати звуком мікрофона;
- `Управління звуком (стрілка ^)`: дозволяє змінити мікрофон і динамік, які використовує система Zoom на комп’ютері, а також отримати доступ до всіх параметрів звуку в налаштуваннях Zoom;
- `Start/Stop Video`: розпочати та зупинити трансляцію з веб-камери;
- `Управління відео (стрілка ^)`: якщо на комп’ютері встановлено кілька камер, користувач може обрати одну із них; отримати доступ до всіх параметрів відео та налаштувань віртуального фону;
- `Invite`: запросити учасників доєднатися до відео-конференції;
- `Manage Participants`: відкрити перелік учасників заняття;
- `Share Screen`: розпочати демонстрацію екрана;
- `Управління демонстрацією екрану (стрілка ^)`: налаштування дозволу трансляції робочих столів іншими учасниками;
- `Chat`: доступ до вікна чату для письмового спілкування з учасниками;
- `Record`: запис заняття;
- `Reactions`: смайлики;
- `End Meeting`: завершити онлайн-конференцію.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_68292328b16289bc40bca7dd18d94f00.png)
<div id='2.5'/>
### 2.5. Управління користувачами, які присутні на занятті
Натисніть `Manage Participants` в панелі керування, щоб відобразити список учасників.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_8e228a1ed7a5d238bc0dd56ba677bdf3.png)
У вікні, що з’явиться на екрані, наведіть мишкою на одного з учасників та натисніть `"More"`, щоб відкрити список опцій:
- `Chat`: відкрити панель чату;
- `Stop Video`: зупинити трансляцію відео з камери учасника;
- `Spotlight Video`: призначити учасника основним активним оратором для всіх глядачів;
- `Make Host`: призначити учасника керівником онлайн-трансляції;
- `Rename`: змінити ім’я учасника;
- `Remove`: вилучити учасника, заборонити перегляд трансляції.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_0c1957f49b6c341b51ace84c90f3967c.png)
За натиском кнопки `"More"` внизу панелі, з’явиться перелік додаткових опцій, таких, як `"Виключати трансляцію звуку з мікрофонів учасників при вході"`, `"Дозволити учасникам вмикати свої мікрофони"` тощо.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_6cf8f9d009104429dccbbe6e8d4430e6.png)
<div id='2.6'/>
### 2.6. Можливості трансляції екрана
Щоб увімкнути демонстрацію екрана, натисніть `Share Screen` в панелі керування.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_0b253ed6742c3955b8214e5142349f5b.png)
Додаток Zoom дає змогу демострувати:
- `Screen`: робочий стіл комп’ютера;
- `Whiteboard`: віртуальну дошку;
- Програми та папки, що відкриті на комп’ютері.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_d9585029a2d1595f16b9c1de4d51de74.png)
Щоб увімкнути трансляцію робочого столу, натисніть `"Screen"`, потім `"Share"`.
На моніторі з’явиться робочий стіл, обрамлений зеленою лінією. У режимі трансляції робочого столу викладач може демонструвати студентам матеріали зі свого комп’ютера, принципи роботи з програмами тощо.
Щоб вийти з режиму демонстрації, достатньо натиснути `"Stop Share"` вгорі екрана.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_2ce3d283d5a79aef8008adcde5c4dceb.png)
Режим "Whiteboard" дає змогу викладачеві малювати рисунки та схеми для наочної демонстрації певних тверджень.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_ddb06c5a0859e06d76b05229b493494f.png)
<div id='2.7'/>
### 2.7. Використання чату
Щоб отримати доступ до чату під час проведення заняття, натисніть `"Chat"` в панелі керування.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_0dcae58fb728baf565d7090c4774b91e.png)
У вікні чату можна надсилати та переглядати повідомлення учасників онлайн-конференції.
За необхідності написати конкретній особі, натисніть на поле `To:` та виберіть у списку окремого учасника.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_c51fa23a84f1329a2df345a05fff518b.png)
<div id='2.8'/>
### 2.8. Інструкція з безпеки у Zoom
Існує декілька налаштувань, які допоможуть забезпечити безперервність освітнього процесу та уникнути перешкод, які можуть бути здійснені учасниками відоконференції.
#### 2.8.1. Меню налаштування безпеки
Налаштування безпеки у Zoom знаходяться у нижньому меню екрану:
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_c6407b6722a81525981b7062181479cf.png)
#### 2.8.2. Призупинення конференції
Виберіть «Призупинити дії учасника», щоб тимчасово зупинити роботу відеозв'язку, аудіозв'язку, чату в конференції, коментування, демонстрації екрану і записи, а також завершити роботу сесійних залів. Щоб продовжити конференцію, потрібно повторно включити окремі функції.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_2e393eb83aa44f919a7054c2683238d7.png)
#### 2.8.3. Видалення учасника
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_abf0d6ac26bcd26ae4940a8654484a6e.png)
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_735f52c2b0bdbe03ee375bd70fb11ede.png)
<div id='2.9'/>
### 2.9. Запис онлайн-заняття
Функція запису`"Record"` дає змогу записати онлайн-заняття, щоб учасники могли його переглянути після завершення (доступ до цієї функції є тільки у викладача).
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_cb11b1a9fd04c430b00c35713b25daa3.png)
Після початку записування заняття, зверху та знизу екрана з’являться додаткові елементи керування: `Пауза` (тимчасово зупинити запис) та `Стоп` (припинити запис).
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_5d089be155c56ea4042a2e2276deb8aa.png)
:::info
:thought_balloon: В умовах дистанційного навчання викладачам необхідно здійснювати запис щонайменше перших та останніх п’яти хвилин кожного проведеного заняття.
:::
Безкоштовна версія сервісу Zoom дає змогу проводити відеоконференції тривалістю 40 хвилин, тому навчальне заняття тривалістю 90 хвилин складатиметься з двох частин (сеансів). За таких умов необхідно записувати 5 хвилин на початку першого сеансу та 5 хвилин наприкінці другого сеансу.
Розглянемо детальніше ситуацію запису п’яти хвилин відеоконференції. У слушний момент заняття, наприклад, перед привітанням та оглошенням теми, розпочніть запис, натиснувши кнопку `Record`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_cb11b1a9fd04c430b00c35713b25daa3.png)
Через 5 хвилин зупиніть запис, натиснувши `Stop Recording`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_6148701e330136faee15b7f8a8280b8a.png)
У підтвердження того, що запис відбувся, на екрані з’явиться повідомлення «Після завершення конференції відбудеться конвертація запису в формат mp4».
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_bff83c0c39fb8ba78fde416ad9e5d16b.png)
Після завершення заняття на екрані з’явиться вікно конвертації запису (детальніше про те, як вимкнути онлайн-заняття зазначено в [пункті 2.9](#2.9)).
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_41312b5d21f14c95e4d0a4e4c79039b9.png)
Після завершення конвертації, автоматично відкриється папка із записаними матеріалами. Файл запису матиме назву `zoom_0.mp4`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_6315df34c6de4a42d39557376cf9bcbf.png)
Викладачам університету рекомендовано вести архів записів фрагментів занять. Відеофайли необхідно копіювати до окремої папки комп’ютера, вказуючи дату та тип заняття.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_f9953b3e659044cf3e24b4dc7a693735.png)
:::info
:heavy_check_mark: Ви успішно здійснили запис фрагменту заняття та сформували архів відеофайлів!
:::
У подальшому, щоб знайти папку, до якої Zoom автоматично зберігає усі записи занять, натисніть кнопку `Settings` у вікні програми.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_2416967397b06865bd93240a161453dd.png)
У вікні налаштувань оберіть вкладку `Recording`. Натисніть кнопку `Open` поруч із полем `Location`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_f9b94fbcb948df0f346f760f1d103cfe.png)
Папка з усіма записаними сесіями Zoom автоматично відкриється на екрані.
<div id='2.10'/>
### 2.10. Вимкнення трансляції / завершення заняття
Щоб завершити заняття, достатньо натиснути `End Meeting` в панелі керування.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_88c9d78f418a452210406957446d3964.png)
Щоб вимкнути трансляцію для всіх учасників, натисніть `End Meeting for All`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_26b19a1b84fd9bf9fc411adbda939e7f.png)
:::info
:heavy_check_mark: Ви успішно завершили трансляцію!
:::
Якщо ж викладач бажає вийти з трансляції самостійно та дати змогу учасникам спілкуватися за його відсутності, необхідно призначити іншого керівника трансляції, обравши його з переліку учасників, та натиcнути `"More" → "Make Host"`.
![](https://content.hneu.edu.ua/uploads/upload_93570b246eb06cf2e8b1ea1d4cdd6ec5.png)
Після цього натисніть `"End Meeting"` на панелі керування та `"Leave Meeing"`. Таким чином Ви вийдете з режиму онлайн-конференції, а трансляція продовжиться вже без Вашої участі.
<div id='3'/>
:::info
:thought_balloon: Дякуємо за увагу! Для детальнішого ознайомлення з інтерфейсом та можливостями сервісу пропонуємо переглянути офіційну іструкцію від розробників за посиланням:
https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/201362033-Getting-Started-on-Windows-and-Mac
:::
---
Створено за допомогою https://content.hneu.edu.ua